Kulturhuset


Munkebo Kulturhus, 

der blev etableret i 2010, er indrettet i lokaler stillet til rådighed af Kerteminde Kommune.

Huset styres af en bestyrelse, der vælges af brugerne, og enhver borger i kommunen kan benytte huset.

Kulturhuset, der er placeret midt i Munkebo, er sammen med biblioteket og forsamlings-huset centrum for kulturel aktivitet, møder og underholdning i byen.

Munkebo Kulturhus er et tilbud til alle borgere i kommunen, og det er borgerne selv, der skaber indholdet. Kun fantasien sætter grænser.


Praktiske oplysninger

Du betaler for at bruge Kulturhusets faciliteter

Det koster 5 kr. pr. gang, du benytter Kulturhusets mange faciliteter og aktivitetsmuligheder. Hører du til dem, der ofte kommer i huset,

kan du med fordel købe et bru-

gerkort.

Et brugerkort koster 100 kr.  

for et halvt år. 

Brugerkortet giver dig ret til at

benytte Kulturhuset  så ofte, du vil, og kaffen er desu- den gratis.

Du kan købe et brugerkort ved at henvende dig til et bestyrelsesmedlem.

Du har tre muligheder, når du skal betale til Kultur-huset:

1. Du kan lægge pengene i pengekassen ved kontoret;

2. Du kan sætte pengene ind på Kulturhusets konto i          Arbejdernes Landsbank: 5389 - 0242886;

3. Du kan sætte pengene ind på Kulturhusets Mobile          Pay 11656.

Når du sætter penge ind på bankkonto-en eller benytter MobilePay ved beta-ling i Kulturhuset, vil det være en me-get stor hjælp for kassereren, hvis du husker at give en kort oplysning i med-delelsesfeltet om, hvad indbetalingen vedrører.

På forhånd tak for hjælpen!


Hvordan kommer jeg i kontakt med bestyrelsen?

Send en e-mail til én af disse adresser:

kulturhusformand@munkebo.dk

kulturhuskasserer@munkebo.dk

kulturhussekretaer@munkebo.dk

Formanden kan desuden træffes på tlf. 2851 4127.

Repræsentanter fra bestyrelsen kan træffes i Kulturhuset

mandag til torsdag fra kl. 9 til 12.


Parkering ved Kulturhuset.

Det er en kendt sag, at når der foregår ting i

Kulturhuset eller Forsamlingshuset, som

trækker mange mennesker til, er der rift om parkeringspladserne.

Mange benytter den nærmeste p-mulighed,

som er Faktas parkeringsplads, men her er man lidt ked af, at forretningens pladser jævnligt er fyldt helt op af ”ikke-kunder”, som så tager pladserne fra de faktiske kunder. Det går ud over forretningens omsætning.

Vi vil gerne opfordre til, at man vælger andre p-mulig-heder. Vi har derfor lavet et kort, der viser en række al-ternative pladser, der kan benyttes:

1) p-pladsen ved Kirkens Korshærs Genbrug i Nørre-gade (der er kun ca. 200 meter at gå til Kulturhuset); 2) foran Troelskærskolen; 3) langs Lindøalleen (vær opmærksom på tidsbegrænsning); 4) Den nye p-plads ved Bycentervej. Endelig er det naturligvis også muligt at parkere på pladserne bag Butikstorvet.

Kortet kan ses her.

Lad os være fælles om at vise fleksibilitet og samarbejdsvilje, og bevare et godt naboskab.

 

Kulturhusets merchandise.

Munkebo Kulturhus har fået lavet nogle fantastisk flotte t-shirts i en god og gedigen kvalitet og i en irgrøn farve med et pænt, diskret logo på brystet.

Du kan købe en af disse flotte trøjer til en favorabel pris af 50 kr. pr. stk.

Kontakt din tovholder, hvis du er interes-seret. Husk angivelse af herre/dame samt størrelse S, M, L, XL, XXL eller XXXL.



Kuglepenne med Kulturhusets navn har været en stor succes. Vi følger op på succesen med en kuglepen med et friskt nyt udseende, hvor en lommelygte og en  kuglepen samles i ét unikt produkt. Lommelygten aktiveres med en smart tænd/sluk-glideknap.

Kuglepennen kan købes i Kulturhuset for 10.- kr. pr. stk..


Årets Kulturhusven udnævnes ved den årlige Nytårskur.

Hæderen tilfalder en person, der har ydet en særlig indsats til gavn for Munkebo Kulturhus og husets brugere.

Indtil nu har disse Kulturhusbrugere modtaget hædersbevisningen:

2011  Torben Hansen

2012  Solvejg Mogensen

2013  Ove Eriksen

2014  Peder Christiansen

2015  Bjarne Dambro

2016  Willy Anderskov Nielsen

2017  Liselotte Nielsen

2018  Henning Rasmussen

2019  Bo Pedersen Bro

2022  Palle Hansborg-Sørensen

2023  Egon Gaarde


Bedstemors Brunkager

Hvert år til julemarkedet i Kulturhuset er brunkagerne, som Torben står og bager på stedet, et kæmpehit. Det er lykkedes at lokke opskriften ud af bageren, og den bringer vi her (man kan selv justere mængderne efter behov).

Ingredienser:

1 kg mel, 1/4 kg sirup, ½ kg sukker, ½ kg smør (kan ikke erstattes med margarine), 125 g smuttede mandler, 7-10 g stødte nelliker, 25 g stødt kanel, 15 g potaske.

Sådan gør du:

1) Sirup, sukker og smør bringes i kog i en tykbundet gryde

2) Tag gryden af varmen og lad den afkøle i 5-10 minutter

3) Tilsæt krydderierne (nelliker og kanel)

4) Opløs potasken i kogende vand og tilsæt til resten af ingredien-serne under omrøring

5) Mandlerne hakkes og tilsættes

6) Når blandingen er godt håndvarm, tilsættes melet og det arbej-des godt igennem

7) Dejen rulles i pølser og lægges på køl/frost

8) Skær den optøede dej i fine, tynde skiver og læg dem på en ba-geplade med bagepapir

9) Bag dem i 7 minutter ved 175 grader

10) Lad kagerne køle af på en rist.


Rigtig god fornøjelse - og Glædelig Jul!


Nye tider i cafeen.

Bestyrelsen i Kulturhuset var trukket i arbejdstøjet først i som-merferien for at gøre det nemmere at holde orden i Cafeen.

Der er flyttet en masse porcelæn mm i depot, så det er mere overskueligt på hylderne i overskabene i Cafeen og i mellem-gangen. Vi håber og beder til, at denne orden vil blive respekteret og overholdt, dvs. tovholderne skal være opmærksom på, at tingene kommer på den rigtige plads og i den rigtige størrelse.

- De store og de dybe tallerkner bruges ikke ret tit, så de er anbragt i underskabene i mellemgangen.

- Det bestik, der bruges dagligt, er i øverste skuffe ved opvaskemaskinen. Resten er i glasskabet i mellemgangen.

- Frokosttallerkner og kagetallerkner er anbragt i et overskab i Cafeen. Reserver er i skabet i mellemgangen

¨ Der er tyndet gevaldigt ud i glassene. De står i overskabet i Cafeen + glasskabene.

- Termokander i underskabet i Cafeen skal holdes adskilt mellem te og kaffe.

- Husk at tekopper SKAL vaskes op i hånden, da belægningerne ikke går af i opvaskemaskinen!

- De øverste hylder i Cafeen skal holdes tomme, da det er svært at nå op og hente tingene.

- Tovholderne skal ikke lave arbejdet selv, men holde øje med at tingene bliver anbragt de rigtige steder og være behjælpelig for de personer, der ikke kan finde ud af det selv. Vi skal gerne have en cafe med en orden, vi kan være stolt af. 

- Køleskab og komfurer er blevet vasket.

- Husk at sætte navn på tingene i køleskabet, hvis andre ikke må bruge dem.

- I bliver løbende orienteret om, hvis vi laver om på tingene.

Husk at efterlade lokalet som I gerne vil modtage det, altså vask op hvis det kun er tale om et par kopper/glas, der er brugt og ikke stil dem på køkkenbordet. De vasker jo ikke op af sig selv.

Booking af et lokale i Kulturhuset

Bookingregler i Munkebo Kulturhus

Alle grupper hjemmehørende i Kerteminde Kommune kan låne lokaler i Munkebo Kulturhus. Normalt ved ”først til mølle” princippet, men der skal tages særlige hensyn til specielle enkelte arrangementer.

Bookingen foregår således:






Kalenderføreren tjekker, om lokalet er ledigt, hvorefter

det er booket. Ved bookingen bliver den ansvarlige bru-

ger gjort opmærksom på husets ordensregler.

Munkebo Kulturhus stiller service, inventar, værktøj og andre af husets faciliteter til rådighed.

Vi anser det for en selvfølge, at lånerne af huset behand-ler og afleverer det lånte i god og rengjort stand.

 

Bestyrelsen

1. Gå ind i Kulturhusets kalender og under-

    søg, om det tidspunkt, du ønsker, er ledigt.

2. Er det ledigt, sender du en mail til kalen-

    derføreren på: kulturhuskalender@munkebo.dk,          og beder om at få reserveret det pågældende tids-          punkt.

Brugernes hus

Det er brugerne af Kulturhuset, der bestemmer,

hvornår der er åbent.

Kunne du tænke dig at være med?

Har du lyst til at arbejde med træ eller metal, kunne du tænke dig at male eller slibe sten, eller har du altid drømt om at være med til at brygge øl?

Kort sagt: er du interesseret i at være aktiv i Munkebo Kulturhus, har du her en oversigt over de mange aktiviteter, der for tiden foregår i Kulturhuset. Er der noget, der tiltaler dig, er det bare at kontakte tovholderen for det enkelt hold. Du skal være forberedt på, at enkelte hold er fyldt op, og du bliver anbragt på venteliste.

Skulle du have lyst til at starte en helt ny aktivitet, skal du bare henvende dig til Kulturhusets formand. 

Oversigten opdateres løbende.

Husorden

Da vi alle gerne vil komme i pæne, rene og ryddelige lokaler, har ALLE et ansvar for at rydde op efter sig, så lokalerne også er i orden til dem der kommer efter os.

Det betyder, at inden du forlader lokalet, har du et medan-svar for, at følgende opgaver bliver/er gjort, da vi ikke har nogen ansat til at rydde op efter os:

  • Borde og stole sættes pænt på plads.
  • Brugte borde tørres af med en fugtig klud.
  • Gulvene skal fejes, hvis de er beskidte
  • Vinduerne er lukket, lyset slukket og dørene er låst,

         når sidste mand forlader lokalerne.

Specielt for Café Oasen gælder endvidere:

  • Termokander, skylles og tørres af og sættes på plads i skabet.
  • Kaffemaskiner/elkander tørres af og glaskanderne vaskes og tørres af.
  • Opvaskemaskinen SKAL sættes i gang efter behov, men tænk på om der kommer mange næst efter jer.
  • Har i brugt komfur, eller ovn skal disse rengøres.
  • Brugte viskestykker og karklude hænges til tørre på stålvasken i mellemgangen før toiletterne.

 

På forhånd tak

Bestyrelsen

Tovholderansvar

Tovholderen skal sikre, at der er åbent, når aktiviteten star-ter.

Tovholderen skal sikre, at der slukkes og lukkes overalt, så-fremt der ikke er andre aktiviteter i kulturhuset.

Tovholderen informerer sine medlemmer om bestyrelsens tiltag og beslutning samt om arrangementer i kulturhuset.

Tovholderen tjekker op på, om alle deres medlemmer enten har købt rabatkort eller betaler pr. gang.

Kulturhuset er brugernes hus.

Derfor er det vigtigt, at vi alle føler et medansvar for at Kulturhuset fungerer, og tager del i de fore-faldende opgaver i "huset".

I Bestyrelsen vil vi meget gerne have flere til at føle, at Kulturhuset er ” deres”, det vil sige, at vi alle tænker:

  • hvad kan jeg gøre, for at Kulturhuset fungerer optimalt? 
  • hvad kan jeg bidrage med? 

Har du et problem i Kulturhuset, så tænk først: 

  • hvordan kan ” jeg” være med til at løse det?

Vi opsætter en liste, hvor I der har evnen, kan skrive sig på til forefaldende opgaver.

Husk at ”den der har evnen, har også forpligtelsen.” Man kan også sige, at den der har problemet, bør være den første til at prøve at løse det.

HUSK, at køkkenet skal afleveres i samme stand, som man øn-sker at finde det i. Det gælder både skolekøkkenet og køkkenet i cafeen.

Komfurerne skal rengøres efter brug. Tallerkener, glas, bestik mv. skal gås efter, inden det sættes på plads. Duge skal vaskes efter brug.


Cafeen i Kulturhuset.

En af de vigtigste grundsætninger for vores Kulturhus er jo, at vi er sammen om at skabe rammerne, og at vi alle gør vores bedste for at hjælpe til - således også med at sørge for, at der ser pænt og ryddeligt ud.

Cafeen bliver besøgt af mange af husets brugere, som heldigvis er rigtig flinke til at rydde op efter sig og stille i opvaskemaskinen. Det er ”cafeperso-nalet” meget glade for.

Desværre er opvaskemaskinen ikke altid så ”sam-arbejdsvillig”, som vi kunne ønske og det sker en gang imellem, at især tallerkener ikke bliver ordentligt rengjort.

Inden ting bliver sat i opvaskemaskinen, vil vi derfor bede om, at disse få regler bliver fulgt:

  • Porcelæn skylles af, inden det sættes i opvaskemaskinen.
  • Maskinen må ikke overfyldes (især ikke bestikholderen).
  • Det er kun kopper og glas, der må vaskes på 29 minutter.
  • Tallerkener skal, uanset at de skal skylles af, vaskes i 2 timer.

Når maskinen tømmes, beder vi om, at man er omhyggelig med at stille porcelænet de rigtige steder i skabene. Hylderne vil blive forsynet med en dymostrimmel, der fortæller præcis, hvilken slags tallerken eller underkop, der skal stå dér.

Nye regler for håndtering af madaffald.

Rengøringstimerne i Kulturhuset er blevet reduceret, så vil skal selv sørge for at få madaffald bragt ud til affaldsøen.

Det betyder at: Når vi har lavet mad i køkkenet eller cafeen skal madaffald først i den dertil indrettede affaldsspand og efterfølgende skal affaldssækken bringes ud i containeren på  affaldsøen så madaffal-

det ikke står og stinker i flere dage. Husk at sætte en ny affaldssæk i affaldsspanden.

Affaldssækkene ligger under den lille kaffemaskine i Cafeen og i Køkke-net i en skuffe overfor skabet ved køleskabene. Nøglen til affaldsøen ligger indtil videre på kontoret. 

Man mødes i Oasen

Kulturhusets café bliver kaldt Oasen. Den stø-der op til andre store sale. I et af lokalerne er der lysanlæg, og der kan der etableres en lille scene.

Oasen er med andre ord husets fælles sam-lingssted.

Her mødes man, når der er pause i arbejdet på værkstederne, her mødes man forud for større arrangementer, og her møder man folk, der er på vej til andre aktiviteter i huset.

I cafeen køber man frisk-brygget kaffe og hjemme-bagte boller - og ved særlige arrangementer - andre forfriskninger.

Det er også i cafeen forskellige grupper sysler med håndarbejde, patchwork, kortspil og me-get andet.


Gang i værkstederne

Der er faktisk ingen grænser for, hvad man kan lave i Kulturhusets værksteder.

Der er træværksted med drejebænke, smed-jeværksted både med svejseapparat og gam-meldags esse, der er brændeovn til keramik og glas, der er smykkeværksted, en kniv-gruppe og som det seneste: stenhuggeri, som er indrettet i forbindelse med Kulturhusets lille anneks.

Men det er også i tilknytning til værksteder-ne man finder kunstnerne: coloristerne og dem, der boltrer sig med kunstarterne deku-page og glasslumpning.

Ølbryggerne, snapselauget og osteholdet hol-der til i det store køkken.


Musik og mad

Der er opstået en god tradition med musi-kalsk underholdning i Kulturhuset. Den selvstyrende gruppe Oasen Munkebo har de seneste sæsoner stået bag en række musikal-ske arrangementer af høj kvalitet.

Hvis du vil vide mere om artister, spilletids-punkter, forsalg af billetter og meget mere, kan du læse her.

To andre grupper har taget skeen i den anden hånd og valgt et godt måltid som tema.

Fjordkøkkenet, der tidligere holdt til på Lille Lindhøj, lokker således med traditionel mad hver søndag middag, medens gruppen ”Munkebo, Mand, Mad der simrer”, mødes, laver mad og spiser en gang om måneden.

Du kan læse "simremændene"s opskrifter her.

 

Foreningerne mødes

Mange foreninger bruger Kulturhusets lokaler til mødevirksom-hed og øvelokale.

Det gælder blandt andre Biavlerforeningen + Hjerteforeningen + Kontaktstedet + Kræftens Bekæmpelse + Luthersk Missionsforening + Munkebokoret +  Jazz Flavor + Munkebo Re-vyen + Natteravnene + Pensionistforeningen + Virk og Gro-initiativet.

Som noget nyt tilbyder Kulturhuset også edb-hjælp for begyndere.

 

Hvis du vil vide mere

om Munkebo Kulturhus end du har kunnet læse af hjemmesiden, er du altid velkommen til at komme ind til en snak. Der vil være bestyrelsesmedlemmer til stede om formiddagen, mandag til torsdag (incl.).

 

Billeder fra Jultræstændingen 2018.